Laboratoria Przyszłości

WIECZÓR INTEGRACYJNY Z KLOCKAMI - # LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

W piątkowy wieczór 10.03.2023 r. uczniowie klasy 1 ,,b” oraz 3 ,,c” wraz z wychowawcami uczestniczyli w spotkaniu integracyjnym. Dzieci chętnie brały udział w zaproponowanych zabawach, z niecierpliwością czekały również na pyszną pizzę.

Ogromną radość sprawiła uczniom zabawa klockami LEGO EDUCATION, KORBO, MINI WAFFLE KONSTRUKTOR, które zostały zakupione w ramach rządowego programu Laboratoria Przyszłości. Podczas konstruowania dzieci wykazały się niezwykłą pomysłowością, wyobraźnią, a także uczyli się pracy w zespole.

Wszyscy wrócili do domu zadowoleni, chętni na kolejne takie spotkania.

Zdjęcia>>

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci 

Anna Bogusz
Magdalena Lewandowska

CIEKAWE ZAJĘCIA NA ŚWIETLICY

W ramach rządowego programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła otrzymała dofinansowanie na zakup nowoczesnego wyposażenia, m.in. robotów, klocków i innych pomocy dydaktycznych.

Podczas zajęć świetlicowych dzieci z chęcią i zaangażowaniem korzystają z klocków Korbo, które uczą planowania, współpracy i doskonale rozwijają wyobraźnię. Dzięki nim dzieci tworzą ruchome konstrukcje według własnego pomysłu lub korzystając z dołączonej instrukcji.

Świetliczaki uczą się także podstaw programowania, dzięki mówiącemu robotowi SUPER DOC, zakupionemu w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Praca z tym robotem rozwija orientację przestrzenną i logiczne myślenie. Dzieci mają go tak zaprogramować, aby doszedł we wskazane na planszy miejsce.

Najmłodsi zapoznali się również z klocami LEGO Education SPIKE PRIME do samodzielnej konstrukcji. Zastosowanie tych klocków przedstawili im uczniowie klas starszych.

Ponadto ogromnym zainteresowanie cieszył się pokaz okularów ClassVR Gogle wirtualnej rzeczywistości.

Zdjęcia>>

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci 

Wychowawcy świetlicy

STARSI UCZNIOWIE - MŁODSZYM - # LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI W KLASIE I „D”

W lutym do uczniów z klasy I „d” przybyło pięcioro kolegów z klasy V „a”: Emilka, Maja, Martyna, Mateusz i Błażej wraz z Panią Marzeną Plewik, by zaprezentować kilka pokazów fizyczno-chemicznych. Podczas zajęć korzystano z modułu POWIETRZE, WODA, ENERGIA zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Przed wykonaniem eksperymentów uczniowie posługiwali się instrukcją dołączoną do modułów.

Pierwszym doświadczeniem wykonanym przez uczniów był „Symulator gazu”, podczas którego dzieci obserwowały sposób poruszania się samobieżnych kul, które zachowują się jak gaz (muszą mieć wystarczającą ilość miejsca, by móc się poruszać swobodnie).

Kolejnym zaprezentowanym doświadczeniem była „Soczewka”. Do jego wykonania użyto wody, oleju, folii, dwóch słoików, piłki, gumki i monety. Pierwszoklasiści obserwowali z góry przez folię wygląd monet wrzuconych do wody i oleju. Wniosek był taki, że różne substancje różnie przenikają promienie słoneczne.

Trzeci eksperyment dotyczył „Przewodnictwa elektrycznego wody”, w którym wykorzystano: szalkę, brzęczyk, baterie, sól kuchenną oraz wodę destylowaną. Dzieci obserwowały, czy woda przewodzi prąd. Po połączeniu przewodów okazało się, że zwykła woda destylowana bez soli nie przewodzi prądu, z solą zaś przewodzi prąd, gdyż pojawił się dźwięk.

Następnym doświadczeniem, które wywarło ogromne wrażenie na uczniach – to „Gęstość cieczy”. Wykorzystano do niego: cylinder, barwnik, cztery zlewki, wodę, denaturat, sól kuchenną, olej spożywczy oraz kostki lodu. Do zlewki pierwszej należało wlać 20 ml denaturatu, do drugiej – 20 ml oleju, do trzeciej – roztwór wody z solą. Do drugiej zlewki dodano wodę i czerwony barwnik – aż do uzyskania intensywnego koloru. Następnie,  uczniowie powoli wlewali do cylindra: wodę z solą, wodę z barwnikiem, olej i denaturat. Pierwszoklasiści zaobserwowali, że ciecze się nie pomieszały, ponieważ mają różną gęstość. Na końcu dodano kostkę z lodem i w efekcie młodsi uczniowie zaobserwowali, że olej ma większą gęstość niż lód (lód nie opada na dno).

Podczas zajęć z wykorzystaniem sprzętu z Laboratoriów Przyszłości uczniowie klasy I „d” poszerzyli swoją wiedzę z zakresu fizyki i chemii, brali czynny udział w doświadczeniach i co ważne dobrze się bawili.

Składamy serdeczne podziękowania Pani Marzenie Plewik i uczniom z klasy V „a” za przekazanie wiedzy fizyczno-chemicznej i zaprezentowanie magicznych eksperymentów uczniom z klasy I „d”.

Zdjęcia>>

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci

Dorota Nowak
Katarzyna Zygo
Marzena Plewik

Posłuchamy i zapamiętamy

Nasza szkoła bierze udział w rządowym projekcie „Laboratoria Przyszłości”, dzięki któremu otrzymała różnego rodzaju sprzęt – w tym wyposażenie szkolnego radiowęzła.

Uczniowie prezentują słuchowiska tematyczne z okazji różnych rocznic narodowych i przekazują informacje na temat ważnych wydarzeń związanych z historią naszego narodu. Prezentowali wiadomości związane z tematyką odzyskania przez Polskę Niepodległości. Przypomnieli fakty wprowadzenia i przebiegu stanu wojennego w Polsce. Przybliżyli też fakty związane z wybuchem, przebiegiem i upadkiem Powstania Styczniowego.

Mamy nadzieję, że wielu naszych uczniów zapamięta istotne wydarzenia, które powinniśmy znać i przekazywać następnym pokoleniom, aby uczcić pamięć o polskich bohaterach i trudnych dziejach narodowych.

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci 

Zdjęcia>>

SPRZĘT I AKCESORIA ZAKUPIONE W RAMACH PROGRAMU LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

Laboratoria Przyszłości to program realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów, sprzyjający odkrywaniu ich talentów, rozwijaniu zainteresowań oraz kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

 W ramach Programu #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe na zakup nowoczesnego wyposażenia niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród uczniów. 

Dzięki temu dofinansowaniu nasza szkoła zakupiła m.in.:

  • drukarkę 3D wraz z akcesoriami,
  • klocki KOBO do samodzielnej konstrukcji wraz z akcesoriami,
  • lutownicę/stację lutowniczą z akcesoriami,
  • aparat Nikon z funkcją kamery Full HD i akcesoriami,
  • oświetlenie studyjne do realizacji nagrań,
  • mikrofon kierunkowy i mikroport z akcesoriami,
  • gimbal do aparatu i kamery,
  • kamerę GOPRO HERO10,
  • GREEN SCREEN,
  • wyposażenie radiowęzła szkolnego,
  • sprzęt do nagłośnienia i oświetlenia,
  • mikroskop Delta Optical Biolight 500 z akcesoriami,
  • meble i wyposażenie szkolne do pracowni,
  • zestawy elektroniczne (300, 750, Boffin II Gry) do konstruowania z akcesoriami,
  • modułowe pracownie przyrodnicze: WODA, POWIETRZE I ENERGIA,
  • zestawy konstrukcyjne: Mini Waffle Pastelowe 500, Klocki Mini Waffle konstruktor, szafka z klockami,
  • LEGO Education SPIKE Prime do samodzielnej konstrukcji,
  • ClassVR Gogle Wirtualnej Rzeczywistości wraz z oprogramowaniem i akcesoriami.

Od września roku szkolnego 2022/2023 co miesiąc na stronie naszej szkoły zamieszczane są artykuły dotyczące wykorzystania zakupionego sprzętu i wyposażenia w ramach Programu #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci

Sprzęt i akcesoria będą wykorzystywane min. na zajęciach lekcyjnych i pozlekcyjnych, świetlicy, częściach artystycznych, zabawach, balach i dyskotekach.

Monika Wójcik

Laboratoria Przyszłości – nowoczesny sprzęt

        W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła została wyposażona w nowoczesny sprzęt wspierający rozwijanie pasji, zainteresowań uczniów oraz zdobywanie przez nich kompetencji technicznych i rozwijanie umiejętności manualnych. Na stan szkoły został wpisany min. aparat fotograficzny, który jest wykorzystywany w trakcie apeli, części artystycznych i innych uroczystości, a zdjęcia publikowane są na stronie internetowej naszej szkoły. 

Zdjęcia>>

Monika Wójcik

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci                                    

Podróże w okularach VR

W środę 14 grudnia 2022 roku na zajęciach kreatywnych uczniowie mieli okazję zapoznać się z możliwościami okularów VR (Virtual Reality) zakupionych do szkoły w ramach programu #Laboratoria Przyszłości. Dzięki okularom przed dziećmi otwierają się zupełnie inne możliwości. Zakładając je, przenosimy się na drugi koniec świata – możemy znaleźć się w Afryce, oglądać słonie z bliska, walczyć ze swoim strachem i stresem próbując przejść np. pod wodospadem. Byliśmy także na Murze Chińskim oraz spacerowaliśmy na powierzchni Marsa. Takie nowe technologie, dostępne dla naszych uczniów, będą na pewno wykorzystywane nie raz na zajęciach.

Marzena Plewik

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci 

Zdjęcia>>

Kreatywni uczniowie z klasy V „a”

W piątkowy wieczór 21 października uczniowie naszej szkoły gościli w Szkole Podstawowej w Babinie. Byliśmy tam współorganizatorami Warsztatów Kreatywnych powiązanych z nocowaniem. Oprócz gier i zabaw integrujących uczniów z dwóch zaprzyjaźnionych szkół oraz wspólnego przygotowania kolacji i śniadania, uczniowie z klasy V „a” podzielili się wiedzą i umiejętnościami zdobytymi na zajęciach kreatywnych.  Aby pokazać, że nauka może być zabawą, a wiedzę można zdobywać w praktyczny sposób, przygotowali i przeprowadzili kilka doświadczeń z wykorzystaniem pomocy naukowych zakupionych w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Wykorzystano tutaj Moduł Woda i następujące doświadczenia: gęstość cieczy, napięcie powierzchniowe, działanie soczewki, pobieranie wody w roślinie, przewodnictwo elektryczne wody. Pokaz cieszył się dużym zainteresowaniem wśród młodszych kolegów i koleżanek. Takie zajęcia to doskonały sposób dzielenia się wiedzą i umiejętnościami z uczniami z innych szkół oraz szansa na rozwój pasji i spełnianie marzeń. Dziękujemy za gościnę koleżankom i kolegom oraz opiekunowi ze Szkoły Podstawowej w Babinie. Jesteśmy pewni, że to nie ostatnie takie spotkanie. 

Zdjęcia>>

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci 

PRACA Z MIKROSKOPEM - „LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI” NA LEKCJACH BIOLOGII

Uczniowie klas piątych podczas lekcji biologii poznali budowę mikroskopu optycznego, zasady jak prawidłowo wykonać preparat mikroskopowy oraz jak obserwować obiekty pod mikroskopem. Wykonali również samodzielnie preparat ze skórki liścia spichrzowego cebuli.

Uczniowie klasy 6 oglądali pod mikroskopem gotowe preparaty mikroskopowe dotyczące tkanek zwierzęcych (nabłonkowej, nerwowej, mięśniowej, łącznej).

Zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze strony uczniów oraz zaangażowaniem w przygotowanie preparatów.

Mikroskopy i specjalne zestawy narzędzi do mikroskopowania zostały zakupione w ramach Rządowego Programu Wsparcia – „Laboratoria Przyszłości”. Pozwalają one młodym adeptom odkrywać tajniki mikroświata oraz rozwijać ich kreatywność podczas zajęć.

Zdjęcia>>

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci 

Aneta Żydek

LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI – PIERWSZE LEKCJE

Na pierwszych lekcjach chemii uczniowie zapoznali się z pomocami naukowymi zakupionymi w ramach programu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI, z których będą korzystać na lekcjach przyrody, biologii, geografii, chemii jak również na zajęciach rozwijających kreatywność.

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci 

                                                                                                                                              Monika Wójcik

Zdjęcia>>