Psycholog

GODZINY PRACY PSYCHOLOGA

Anna Warszawska

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Sala 18

 

PONIEDZIAŁEK

WTOREK

ŚRODA

CZWARTEK

PIĄTEK

 8.00 – 14.45

7.45 – 15.00

7.30 – 11.00

-

10.15 – 14.45

Tydzień Tolerancji

Od 13 do 17 listopada obchodziliśmy w naszej szkole Tydzień Tolerancji.

12 grudnia 1995 roku z inicjatywy UNESCO  Zgromadzenie Ogólne ONZ ustanowiło Międzynarodowy Dzień Tolerancji, obchodzimy go 16 listopada.

Tolerancja to poszanowanie cudzych poglądów, wierzeń, preferencji i sposobów postępowania, różnych od tych, które samemu się przejawia.

Tolerancja jest wartością, która pozwala osiągnąć otwartość na drugiego człowieka, zrozumieć i docenić jego stanowisko, nie myśląc o nim jako o zagrożeniu dla siebie. Jest nierozerwalnie związana  z empatią, wczuwaniem się w sytuacje innych i zrozumieniem postępowania osób trzecich.

W ramach obchodów Tygodnia Tolerancji w naszej szkole zrealizowano szereg zadań. Uczniowie wraz z wychowawcami brali udział w ciekawych warsztatach pt. Inny - nie znaczy gorszy.  Co to znaczy być tolerancyjnym? Wysłuchali audycji przez radiowęzeł. Wykonali ciekawe prace plastyczne, plakaty oraz tworzyli rymowanki i wiersze popularyzujące wartości otwartości, życzliwości i koleżeństwa.

Wyróżnienie zdobył wiersz napisany przez uczennicę kl. 4c Zuzannę Lalak:

„Tolerancja”

Tolerancja to nic złego.

Tylko nie śmiej się kolego.

Każdy z nas jest inny

więc zachowaj się jak przystoi.

Bo gdy drugiego człowieka nie szanujesz,

to duże kłopoty sobie fundujesz.

Podaj rękę, nie śmiej się,

wtedy świat piękniejszy staje się.

Nieważny wygląd czy pochodzenie

ważny jest człowiek i jego dusza.

Dobroć i godność co wszystkich wzrusza.

Bądźmy dobrzy i wyrozumiali,

nie krzywdźmy innych,

oni są wspaniali.

Morał z tego taki…

Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe

a w życiu piękniejsze staną się chwile…

Zdjęcia>>

psycholog
Anna Warszawska

Szanowni Państwo,

przypominam, że w przypadku występowania niepokojących objawów związanych z problemami psychicznymi u Państwa dzieci możliwe jest skorzystanie ze świadczeń w zakresie Zespołu lub Ośrodka środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży - I poziom referencyjny.

W zespole lub ośrodku można skorzystać z następujących świadczeń:

  • porada psychologiczna diagnostyczna
  • porada psychologiczna
  • sesja psychoterapii indywidualnej
  • sesja psychoterapii rodzinnej
  • sesja psychoterapii grupowej
  • sesja wsparcia psychospołecznego
  • wizyta, porada domowa lub środowiskowa
  • wizyta osoby prowadzącej terapię środowiskową.

Świadczenia realizowane są przez zespół specjalistów: psychologa, psychoterapeutę oraz terapeutę środowiskowego.

Do świadczeń realizowanych w zakresie I poziomu referencyjnego skierowanie NIE JEST WYMAGANE i są one realizowane bezpłatnie.

Pliki do pobrania


23 lutego 2023 - Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją

Depresja jest chorobą, tak samo jak cukrzyca czy nadciśnienie. Depresja dotyka wszystkich ludzi niezależnie od pochodzenia: dzieci, młodzież, starsze osoby, bogatych i biednych.  

Charakteryzuje się permanentnym smutkiem, obniżeniem nastroju, rozdrażnieniem, zobojętnieniem lub uczuciem pustki. Powoduje utratę zainteresowania czynnościami życia codziennego.

 

 

Depresję można i należy leczyć. Najkorzystniejsze są metody kompleksowe, obejmujące psychoterapię i farmakoterapię. Nowoczesne leki antydepresyjne działają skutecznie i są bezpieczne. 

BEZPŁATNE TELEFONY WSPARCIA

Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji

22 594 91 00 (czynny w każdą środę i czwartek 17.00 – 19.00)

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

116 111 (czynny codziennie)

Infolinia dla dzieci i młodzieży, rodziców oraz pedagogów:

800 080 222

Telefon zaufania dla dorosłych

116 123 (czynny codziennie)

Mutyzm wybiórczy

Mutyzm wybiórczy to zaburzenie lękowe. Dziecko lub osoba dorosła z mutyzmem wybiórczym swobodnie rozmawia w domu, ale milczy lub nie rozmawia swobodnie w przedszkolu, szkole czy też w innych sytuacjach społecznych. Niektóre dzieci mają problemy z jedzeniem na terenie szkoły i korzystaniem z toalety.
Zazwyczaj nie mają trudności dydaktycznych, a często, w sytuacjach gdy mowa nie jest wymagana, mogą odnosić sukcesy szkolne. Milczenie dziecka nie wynika z uporu, manipulacji czy osobistej niechęci do innych, ale jest spowodowane silnym lękiem. Każde dziecko z mutyzmem wybiórczym pragnie mówić.

http://www.mutyzm.org.pl/czym-jest-mutyzm/

https://mutyzm-wybiorczy.org.pl/mutyzm-wybiorczy-informacje/

Spotkanie z panią psycholog

Podczas zajęć świetlicowych uczniowie klas pierwszych uczestniczyli w spotkaniu ze szkolną psycholog – panią Anną Warszawską.

Celem tego spotkania było uświadomienie dzieciom jak ważne są zasady zachowania bezpieczeństwa w relacjach z drugą osobą. Rozwój emocjonalny dziecka to bardzo ważna część jego procesu dorastania. Stopniowe osiąganie dojrzałości pozwoli mu funkcjonować w społeczeństwie, właściwie reagować na zachowania innych oraz radzić sobie z samym sobą.

Dzieci poprzez udział w scenkach sytuacyjnych i ćwiczeniach zapoznali się ze światem emocji i postaw. Było to ważne doświadczenie, gdyż nauczyli się rozpoznawać i nazywać emocje u siebie i innych. Poprzez quizy i łamigłówki łatwo przyswoiły sobie ten ważny temat.

Na koniec świetliczaki miały mnóstwo pytań do pani psycholog, na które pani Ania z przyjemnością odpowiadała.

Zdjęcia>>

Anna Mazurek
Anna Warszawska
Andrzej Mazurek

APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ

APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ  to program profilaktyki uniwersalnej i promocji zdrowia realizowane w naszej placówce.

Gdy coś nam dolega sięgamy do apteczki pierwszej pomocy medycznej. A jak możemy pomóc sobie lub komuś, kto czuje się zraniony, czy przeżywa trudne momenty?

Podczas spotkań wspólnie z uczniami zastanawiamy się, co jest ważne dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania, dzieci tworzą i wyposażają swoje Apteczki. Uczymy dzieci optymizmu i radzenia sobie z przeciwnościami.

Program jest adresowany do dzieci w wieku 8-12 lat. Nauczyciele - realizatorzy prowadzą zajęcia omawiając następujące zagadnienia:

  1. Apteczka skarbów - jak leczyć rany duszy?
  2. Optymizm - myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
  3. Przyjaźń - okazuj miłość i przyjaźń!
  4. Kreatywność - ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
  5. Wytrwałość - nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
  6. Zdrowie fizyczne - dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
  7. Szczerość - nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
  8. Życzliwość - próbuj zrozumieć i wspierać innych!
  9. Wdzięczność - okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!
  10. Marzenia - wyznaczaj sobie cele i podążaj za marzeniami!

Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E. P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia.

Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania w dzieciach umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami poprzez budowanie pozytywnych przekonań, wiary w siebie i zrozumienia dla innych.

Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale również by odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną. Chcemy uczyć dzieci optymizmu, wiary we własne siły i umiejętności radzenia sobie z trudnościami.

Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie www.pozytywnaedukacja.pl

Warsztaty psychoedukacyjne z psychologiem

W ostatnim czasie uczniowie z klas młodszych (kl. 1c, 1d, 2a, 2c, 2d, 3a, 3b) wzięli udział w warsztatach psychoedukacyjnych prowadzonych przez naszą szkolną panią psycholog – Annę Warszawską – na temat radzenia sobie z trudnymi emocjami. Wiedzą już, że nie ma emocji dobrych ani złych, że mogą być tylko takie, które są przyjemne i lubimy je przeżywać oraz takie, które są nieprzyjemne i niewygodne, ale wszystkie są POTRZEBNE.

 Z kolei uczniowie z klas starszych (4a, 4b, 4c, 4d, 6a, 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 8b, 8c, 8d) uczyli się na czym polega asertywność. Dowiedzieli się, że nie jest to tylko sztuka mówienia nie, ale przede wszystkim zdolność do bycia sobą, wyrażania swoich prawdziwych uczuć, myśli, pragnień w sposób bezpośredni i stanowczy, który respektuje prawa innych do tego samego. Podczas warsztatów uczniowie nie tylko ćwiczyli nowe umiejętności, ale również nieźle się bawili podczas prac w grupie i psychodramy.

Zdjęcia>>

Fonoholizm – nadużywanie smartfonów przez dzieci. Najważniejsze symptomy

Zachęcam do zapoznania się z artykułem  „Fonoholizm – nadużywanie smartfonów przez dzieci. Najważniejsze symptomy.”

https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/fonoholizm-naduzywanie-smartfonow-przez-dzieci-najwazniejsze-symptomy

Jak wprowadzić bezpieczne zasady korzystania z urządzeń elektronicznych w domu dowiecie się Państwo z przygotowanej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę kampanii:

https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl/