Szkolny Rzecznik Praw Ucznia
“Dziecko ma prawo być sobą.
Ma prawo do popełniania błędów.
Ma prawo do posiadania własnego zdania.
Ma prawo do szacunku.
Nie ma dzieci – są ludzie.
Janusz Korczak
Drodzy Uczniowie,
nazywam się Ewelina Gajowiak i jestem nauczycielem języka polskiego oraz opiekunem Samorządu Uczniowskiego. Od wielu lat współpracuję z dziećmi i młodzieżą, organizując różne uroczystości i wydarzenia szkolne, a także ciekawe dni tematyczne, spotkania, wycieczki.
Od niedawna pełnię też funkcję Rzecznika Praw Ucznia w naszej szkole. To osoba, która udziela wsparcia i pomocy, rozwiązuje konflikty, podejmuje mediacje, dba o dobrą atmosferę i prawidłowe relacje między uczniami.
Jeśli dostrzegasz jakiś problem w szkole, ktoś Cię źle traktuje lub wyśmiewa się z Ciebie, czujesz się niesprawiedliwie potraktowany, zapraszam na spotkanie, bo zawsze warto rozmawiać o emocjach i potrzebach. Razem łatwiej jest znaleźć rozwiązanie wszelkich trudności.
W celu podjęcia rozmowy zapraszam na indywidualne spotkanie we wtorki godz. 14:20 -15:20 sala nr 38.
Możesz też wysłać do mnie wiadomość na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub wrzucić ją do skrzynki przy pokoju nauczycielskim z dopiskiem DLA RZECZNIKA.
ZADANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA W SZKOLE
- upowszechnianie znajomości praw ucznia w szkole;
- dbanie o przestrzeganie praw ucznia;
- rozwiązywanie konfliktów między uczniami i między uczniami a nauczycielami;
- reprezentowanie ucznia w przypadku złamania jego praw.
PRAWA UCZNIA
To czynności, które mogą wykonywać uczniowie, a także uprawnienia, które przysługują uczniom w szkole:
1) Otrzymania pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
2) Motywowania go do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
3) Pełnej informacji na temat wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania; sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; warunków i sposobu oraz kryteriów oceniania zachowania oraz warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
4) Sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej oceny z poszczególnych przedmiotów i oceny zachowania oraz uzasadnienia wystawianych ocen.
5) Wglądu do sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych oraz innej dokumentacji dotyczącej oceniania.
6) Dostosowania dla niego wymagań edukacyjnych do jego indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych – zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej.
7 Zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami, stawianymi wymaganiami.
8) Właściwego zorganizowania procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
9) Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo oraz ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej.
10) Podmiotowego, życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym;
11) Rozwijania zainteresowań, zdolności, talentów na zasadzie równego dostępu do zajęć
pozalekcyjnych i kół zainteresowań.
12) Korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego oraz pomocy w tym
zakresie ze strony pedagoga szkolnego, psychologa, wychowawcy klasy, nauczycieli, dyrekcji
szkoły, samorządu uczniowskiego, właściwych instytucji.
13) Przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły, wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania odpowiedzi i wyjaśnień.
14) Zwracania się ze swoimi problemami do wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, psychologa, nauczycieli, dyrekcji szkoły, uzyskiwania od nich pomocy, wyjaśnień, odpowiedzi, wsparcia.
15) Poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich, zachowania w tajemnicy jego problemów i spraw pozaszkolnych powierzonych w zaufaniu.
16) Jawnego wyrażania opinii dotyczących życia szkoły (nie może to jednak uwłaczać niczyjej godności osobistej).
17) Swobody wyrażania myśli i przekonań światopoglądowych oraz religijnych (jeśli nie narusza tym dobra innych osób).
18) Organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej, rozrywkowej godnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrekcją szkoły.
19) Uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych (lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych).
20) Reprezentowania szkoły we konkursach szkolnych, pozaszkolnych, zawodach, przeglądach i innych imprezach oraz formach współzawodnictwa zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami.
21)Korzystania z bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego), z pomieszczeń i terenów szkoły, bazy, wyposażenia, środków dydaktycznych tylko - za zgodą i w obecności nauczyciela lub opiekuna.
22) Wpływania na życie szkoły oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
23) Nauki religii i etyki w szkole na podstawie pisemnej deklaracji rodziców/prawnych opiekunów ucznia.
24) Udziału w zajęciach: Wychowanie do życia w rodzinie.
25) Złożenia do dyrektora szkoły wniosku o przeprowadzenie sprawdzianu wiadomości i umiejętności według zasad określonych w niniejszym statucie.
26) Odwołać się od decyzji dyrektora szkoły do Rzecznika Praw Dziecka przy LKO lub Rzecznika Praw Obywatelskich.
27) Bieżącej informacji o ocenach z poszczególnych przedmiotów.
28) Opiniowania projektu oceny z zachowania swoich kolegów.
29) Powtórzenia i ugruntowania wiedzy przed zapowiedzianą pracą kontrolną.
30) Zadawania pytań nauczycielowi w przypadku natrafienia na trudności w toku lekcji.
31) Wykorzystywania na wypoczynek przerwy międzylekcyjnej -na okres świąt kalendarzowych i ferii ma być zwolniony od zadań domowych.
32) Organizowania zajęć kulturalnych, oświatowych, sportowych, rozrywkowych za wiedzą dyrektora.
33) Zmiany szkoły w ciągu roku szkolnego.
34) Dyskrecji w sprawach osobistych (stosunki rodzinne, korespondencja ucznia, uczucia).
35) Wygłaszania w sposób kulturalny na zebraniach lub w rozmowach z nauczycielami własnego zdania lub opinii na temat życia szkolnego bez ponoszenia przykrych konsekwencji
AKTY PRAWNE DOTYCZĄCE PRAW UCZNIÓW
- Konwencja o Prawach Dziecka
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Ustawa Prawo Oświatowe
- Statut Szkoły
- Regulamin funkcjonowania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
SPOTKANIE SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
19 listopada 2024 r. odbyło się spotkanie Samorządu Uczniowskiego z Panią dyrektor Lucyną Sobczak i Panią Eweliną Gajowiak - Szkolnym Rzecznikiem Praw Ucznia. Tematem przewodnim rozmów było omówienie działań samorządu, propozycji wydarzeń, imprez itp. Podczas zebrania została omówiona funkcja rzecznika, jego cele i zadania. Uczniowie chętnie dzieli się swoimi pomysłami, które chcieliby zrealizować w naszej szkole.
Spotkanie Rzeczników Praw Ucznia w Lubelskim Kuratorium Oświaty
W Szkole Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Bełżycach funkcję Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia pełni Pani Ewelina Gajowiak, która uczestniczy w spotkaniu rzeczników w Lubelskim Kuratorium Oświaty.