Świetlica

DO ŚWIETLICY SZKOLNEJ PRZYSZŁA WIOSNA

Od kilku dni mamy kalendarzową wiosnę, w świetlicy ciepły i pełen energii nastrój zapanował już jakiś czas temu. Świetliczaki oglądały filmy edukacyjne o pierwszych oznakach wiosny, dowiedziały się, jakie ptaki wracają do kraju i co się dzieje z przyrodą wokół nas. Uczniowie przygotowywali wspólną wystawkę - piękne prace o tej tematyce. Dzieci malowały kredkami, wyklejały bibułowymi kulkami, wycinały kwiaty z papieru i tworzyły barwne kompozycje. Ze świetlicowych głośników popłynęły najpopularniejsze piosenki o wiośnie, ruszyły w tan dziewczynki. Chętni uczniowie, do perfekcji ćwiczyli na platformach edukacyjnych rozpoznawanie nazw pierwszych kwiatów oraz zwiastunów wiosny.  

Zdjęcia>>

Urszula Widelska
Beata Jęczeń
Anna Mazurek

„Liczby rządzą światem” Pitagoras

Dodawanie towarzyszy człowiekowi przez całe życie praktycznie codziennie: liczenie pieniędzy, dokonywanie wpłat w banku, zakupy w sklepie czy mierzenie składników podczas gotowania to tylko nieliczne przykłady. 14 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Matematyki zwany też Dniem Liczby Pi. Z tej okazji świetliczki z oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych wykonały szereg różnorodnych i wciągających zabaw. Były obliczenia, sudoku, zadania logiczne i matematyczne kolorowanki. Matematyka to bez wątpienia królowa nauk bardzo lubiana przez dzieci.

Zdjęcia>>

Agata Skurska

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ŚWIETLICY SZKOLNEJ

8 marca 2023 r. w świetlicy szkolnej zostały przeprowadzone zajęcia logopedyczne, podczas których logopeda p. Paulina Pańko wraz z uczniami wykonywała ćwiczenia oddechowe, usprawniające narządy mowy, ćwiczenia słuchowe oraz artykulacyjne. Dzieci dowiedziały się również, co trzeba zrobić, aby zostać logopedą, kto powinien brać udział w terapii logopedycznej oraz z kim może współpracować logopeda.

Zdjęcia>>

Paulina Pańko
Urszula Widelska

Dzień dinozaura w świetlicy szkolnej

Dinozaury wyginęły miliony lat temu, ale wciąż fascynują kolejne pokolenia. Święto tych prehistorycznych stworzeń obchodzone jest 26 lutego w ramach Światowego Dnia Dinozaura. Uczniowie kl. 0-2 również brali udział w obchodach tego dnia. Świetliczaki poznały gatunki dinozaurów, oglądały filmy edukacyjne oraz przeglądały tematyczne książki, z których można było dowiedzieć się wiele ciekawostek o tych prehistorycznych stworzeniach. Dzieci naśladowały poruszanie się różnych gatunków dinozaurów w takt muzyki. Wykonały mnóstwo plakatów, malowały tematyczne kolorowanki, lepiły dinozaury z plasteliny. Dużo radości przyniosły im zabawy figurkami tych stworzeń. Dzieci aktywnie i atrakcyjnie spędziły ten dzień, zdobywając nową wiedzę oraz usprawniając swoje umiejętności manualne.

Zdjęcia>>

Anna Mazurek
Beata Jęczeń
Urszula Widelska
Joanna Wapińska

Warsztaty plastyczne z okazji Dnia Kobiet

Z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet, świetliczaki z oddziałów przedszkolnych wzięły udział w warsztatach czytelniczo-plastycznych zorganizowanych przez Panią Agnieszkę Zasadę z Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Bełżycach.

Dzieci najpierw wysłuchały wierszy odnoszących się do tematyki zajęć, a potem przystąpiły do wykonania pracy plastycznej. Uczniowie przygotowali dla swoich kobiet – mam, sióstr, koleżanek – piękne laurki z życzeniami.

Dzieci z klasy I „c” wykonały natomiast portrety malowane farbami, które trafiły na świetlicową gazetkę.

Zdjęcia>>

Agata Skurska

OGÓLNOPOLSKI MIĘDZYŚWIETLICOWY KONKURS PLASTYCZNY „MOJE OCZY WIDZĄ COŚ PIĘKNEGO”

Uczniowie uczęszczający do świetlicy szkolnej z klas: I „b”, II „b” oraz II „c” wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym zorganizowanym przez Świetlicę w Szkole Podstawowej nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Sochaczewie. Cele konkursu: rozwój wyobraźni plastycznej oraz ćwiczenie sprawności manualnej, wspieranie edukacji artystycznej, a także uwrażliwienie na piękno otaczającego nas świata. Tematyka pracy dotyczyła piękna, które dziecko widzi własnymi oczami. W konkursie wzięło udział 16 świetliczaków. Czekamy na ogłoszenie wyników najpóźniej do 23 marca. Życzymy wszystkim powodzenia!

Zdjęcia>>

Dorota Nowak
Beata Jęczeń

Język szakala i żyrafy

Język szakala i żyrafy to tytuł spotkania świetliczków ze szkolnym psychologiem, panią Anią Warszawską, podczas którego uczniowie dowiedzieli się, skąd się wzięła taka nazwa i na czym polega ów, jak się okazuje, całkiem nam znany na co dzień język. Żyrafy, to zwierzęta z wielkim sercem, łagodne i miłe, ale zdecydowane w swoim zachowaniu – stąd też wzięło się porównanie dla języka, który nie rani nikogo, jest przyjazny i nie ocenia, równocześnie potrafi mieć swoje zdanie i nie godzi się na krzywdę. Osoba posługująca się językiem szakala, często podnosi ton, a nawet krzyczy czy bije, ocenia innych, nie bacząc na niczyje uczucia, przez co sprawia zazwyczaj przykrość. Świetliczaki z uwagą słuchały pani psycholog, chętnie uczestniczyły we wszystkich ćwiczeniach i zadaniach. Pod koniec zajęć doskonale potrafiły odpowiednio skategoryzować poszczególne wypowiedzi. Uświadomiły sobie, jakim językiem same się posługują i jak ważny w codziennym życiu jest JĘZYK ŻYRAFY 

Bardzo dziękujemy pani Ani Warszawskiej za ciekawe i bardzo pouczające spotkanie.

Zdjęcia>>

Urszula Widelska

Aktywne zabawy w świetlicy

W świetlicy szkolnej czas upływa szybko i ciekawie. Dzieci po zajęciach lekcyjnych regenerują się poprzez czekające je liczne atrakcje. Tory przeszkód, które sami projektują i budują, przyczyniają się do rozbudzania wyobraźni przestrzennej. Kształtują umiejętności równowagi i prawidłowej postawy. Ponadto wyrabiają umiejętności współpracy i bezpiecznej wspólnej grupowej zabawy. Duże piłki gumowe to funkcjonalny sprzęt służący do zabawy i rehabilitacji. Wzmacniają i rozluźniają mięśnie. Wspierają kręgosłup. W czasie zabaw dzieci wyrabiają prawidłową postawę ciała, zwinność oraz gibkość.

Zdjęcia>>

Urszula Widelska
Anna Mazurek
Andrzej Mazurek

CIEKAWE ZAJĘCIA NA ŚWIETLICY

W ramach rządowego programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła otrzymała dofinansowanie na zakup nowoczesnego wyposażenia, m.in. robotów, klocków i innych pomocy dydaktycznych.

Podczas zajęć świetlicowych dzieci z chęcią i zaangażowaniem korzystają z klocków Korbo, które uczą planowania, współpracy i doskonale rozwijają wyobraźnię. Dzięki nim dzieci tworzą ruchome konstrukcje według własnego pomysłu lub korzystając z dołączonej instrukcji.

Świetliczaki uczą się także podstaw programowania, dzięki mówiącemu robotowi SUPER DOC, zakupionemu w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Praca z tym robotem rozwija orientację przestrzenną i logiczne myślenie. Dzieci mają go tak zaprogramować, aby doszedł we wskazane na planszy miejsce.

Najmłodsi zapoznali się również z klocami LEGO Education SPIKE PRIME do samodzielnej konstrukcji. Zastosowanie tych klocków przedstawili im uczniowie klas starszych.

Ponadto ogromnym zainteresowanie cieszył się pokaz okularów ClassVR Gogle wirtualnej rzeczywistości.

Zdjęcia>>

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci 

Wychowawcy świetlicy

STARSI UCZNIOWIE - MŁODSZYM - # LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI W KLASIE I „D”

W lutym do uczniów z klasy I „d” przybyło pięcioro kolegów z klasy V „a”: Emilka, Maja, Martyna, Mateusz i Błażej wraz z Panią Marzeną Plewik, by zaprezentować kilka pokazów fizyczno-chemicznych. Podczas zajęć korzystano z modułu POWIETRZE, WODA, ENERGIA zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Przed wykonaniem eksperymentów uczniowie posługiwali się instrukcją dołączoną do modułów.

Pierwszym doświadczeniem wykonanym przez uczniów był „Symulator gazu”, podczas którego dzieci obserwowały sposób poruszania się samobieżnych kul, które zachowują się jak gaz (muszą mieć wystarczającą ilość miejsca, by móc się poruszać swobodnie).

Kolejnym zaprezentowanym doświadczeniem była „Soczewka”. Do jego wykonania użyto wody, oleju, folii, dwóch słoików, piłki, gumki i monety. Pierwszoklasiści obserwowali z góry przez folię wygląd monet wrzuconych do wody i oleju. Wniosek był taki, że różne substancje różnie przenikają promienie słoneczne.

Trzeci eksperyment dotyczył „Przewodnictwa elektrycznego wody”, w którym wykorzystano: szalkę, brzęczyk, baterie, sól kuchenną oraz wodę destylowaną. Dzieci obserwowały, czy woda przewodzi prąd. Po połączeniu przewodów okazało się, że zwykła woda destylowana bez soli nie przewodzi prądu, z solą zaś przewodzi prąd, gdyż pojawił się dźwięk.

Następnym doświadczeniem, które wywarło ogromne wrażenie na uczniach – to „Gęstość cieczy”. Wykorzystano do niego: cylinder, barwnik, cztery zlewki, wodę, denaturat, sól kuchenną, olej spożywczy oraz kostki lodu. Do zlewki pierwszej należało wlać 20 ml denaturatu, do drugiej – 20 ml oleju, do trzeciej – roztwór wody z solą. Do drugiej zlewki dodano wodę i czerwony barwnik – aż do uzyskania intensywnego koloru. Następnie,  uczniowie powoli wlewali do cylindra: wodę z solą, wodę z barwnikiem, olej i denaturat. Pierwszoklasiści zaobserwowali, że ciecze się nie pomieszały, ponieważ mają różną gęstość. Na końcu dodano kostkę z lodem i w efekcie młodsi uczniowie zaobserwowali, że olej ma większą gęstość niż lód (lód nie opada na dno).

Podczas zajęć z wykorzystaniem sprzętu z Laboratoriów Przyszłości uczniowie klasy I „d” poszerzyli swoją wiedzę z zakresu fizyki i chemii, brali czynny udział w doświadczeniach i co ważne dobrze się bawili.

Składamy serdeczne podziękowania Pani Marzenie Plewik i uczniom z klasy V „a” za przekazanie wiedzy fizyczno-chemicznej i zaprezentowanie magicznych eksperymentów uczniom z klasy I „d”.

Zdjęcia>>

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci

Dorota Nowak
Katarzyna Zygo
Marzena Plewik