Aktualności

STARSI UCZNIOWIE - MŁODSZYM - # LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI W KLASIE I „D”

W lutym do uczniów z klasy I „d” przybyło pięcioro kolegów z klasy V „a”: Emilka, Maja, Martyna, Mateusz i Błażej wraz z Panią Marzeną Plewik, by zaprezentować kilka pokazów fizyczno-chemicznych. Podczas zajęć korzystano z modułu POWIETRZE, WODA, ENERGIA zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Przed wykonaniem eksperymentów uczniowie posługiwali się instrukcją dołączoną do modułów.

Pierwszym doświadczeniem wykonanym przez uczniów był „Symulator gazu”, podczas którego dzieci obserwowały sposób poruszania się samobieżnych kul, które zachowują się jak gaz (muszą mieć wystarczającą ilość miejsca, by móc się poruszać swobodnie).

Kolejnym zaprezentowanym doświadczeniem była „Soczewka”. Do jego wykonania użyto wody, oleju, folii, dwóch słoików, piłki, gumki i monety. Pierwszoklasiści obserwowali z góry przez folię wygląd monet wrzuconych do wody i oleju. Wniosek był taki, że różne substancje różnie przenikają promienie słoneczne.

Trzeci eksperyment dotyczył „Przewodnictwa elektrycznego wody”, w którym wykorzystano: szalkę, brzęczyk, baterie, sól kuchenną oraz wodę destylowaną. Dzieci obserwowały, czy woda przewodzi prąd. Po połączeniu przewodów okazało się, że zwykła woda destylowana bez soli nie przewodzi prądu, z solą zaś przewodzi prąd, gdyż pojawił się dźwięk.

Następnym doświadczeniem, które wywarło ogromne wrażenie na uczniach – to „Gęstość cieczy”. Wykorzystano do niego: cylinder, barwnik, cztery zlewki, wodę, denaturat, sól kuchenną, olej spożywczy oraz kostki lodu. Do zlewki pierwszej należało wlać 20 ml denaturatu, do drugiej – 20 ml oleju, do trzeciej – roztwór wody z solą. Do drugiej zlewki dodano wodę i czerwony barwnik – aż do uzyskania intensywnego koloru. Następnie,  uczniowie powoli wlewali do cylindra: wodę z solą, wodę z barwnikiem, olej i denaturat. Pierwszoklasiści zaobserwowali, że ciecze się nie pomieszały, ponieważ mają różną gęstość. Na końcu dodano kostkę z lodem i w efekcie młodsi uczniowie zaobserwowali, że olej ma większą gęstość niż lód (lód nie opada na dno).

Podczas zajęć z wykorzystaniem sprzętu z Laboratoriów Przyszłości uczniowie klasy I „d” poszerzyli swoją wiedzę z zakresu fizyki i chemii, brali czynny udział w doświadczeniach i co ważne dobrze się bawili.

Składamy serdeczne podziękowania Pani Marzenie Plewik i uczniom z klasy V „a” za przekazanie wiedzy fizyczno-chemicznej i zaprezentowanie magicznych eksperymentów uczniom z klasy I „d”.

Zdjęcia>>

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci

Dorota Nowak
Katarzyna Zygo
Marzena Plewik

Pogadanka w ramach Ogólnopolskiego Programu „Trzymaj Formę!”

22 lutego 2023 r. w ramach realizacji Ogólnopolskiego Programu „Trzymaj Formę!” oraz w ramach współpracy z Wojewódzką Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Lublinie uczniowie klas V-VIII mieli możliwość uczestniczenia w pogadance edukacyjnej nt. kształtowania nawyków żywieniowych, świadomości konsumenckiej oraz o napojach energetycznych i ich wpływie na młody organizm.

Dla przypomnienia „Trzymaj Formę!” to Ogólnopolski Program Edukacyjny współorganizowany przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia. Celem programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej, poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki. Program „Trzymaj Formę!” pomaga rozwijać zainteresowania uczniów, kształtuje ich prozdrowotne nawyki i poszerza ich wiedzę o świecie. Jest to inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym, dwukierunkowym podejściu, propagującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną.

Zdjęcia>>

Anna Dyguś - pedagog szkolny

STOŁY DO GRY W PIŁKARZYKI

Z inicjatywy przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego  - Antoniego Zielińskiego na szkolnych korytarzach pojawiły się dwa stoły do gry w piłkarzyki. Środki na ich zakup pozyskał sam przewodniczący, który podczas prezentacji swojej kandydatury na to stanowisko już we wrześniu obiecywał, że postara się znaleźć sponsorów. Dzięki wysiłkom chłopca, udało się!

 Bardzo serdecznie dziękujemy za zrozumienie i wsparcie finansowe następującym firmom i ich Właścicielom, dzięki którym marzenia uczniów zostały spełnione.

 

M.S Group Łukasz Zieliński – Warszawa

Smart-Bud  Andrzej Król – Radawiec Duży

Termoplast Bogdan Tarka – Podole

Zdjęcia>>

W dniach 2-13 stycznia 2023 roku w Naszej Szkole został zorganizowany i przeprowadzony XXII Ogólnopolski Konkurs „MÓJ SZKOLNY KOLEGA Z MISJI”

Dwudziestu wolontariuszy z klas ósmych pod kierownictwem Ks. Mariusza Kruka, zaangażowało się w przygotowanie i przeprowadzenie zbiórki funduszy oraz przyborów szkolnych na rzecz pomocy Przedszkolakom z Kamerunu. Dziękujemy Paniom Katechetkom - Monice Plewik, Irenie Żydek i Marzenie Goc za przypominanie o akcji na lekcjach religii.

To przedszkole dla 230 dzieci w miejscowości Kikaikelaki prowadzą Siostry Michalitki z Polski. Ponieważ w tamtym regionie były ostatnio prowadzone działania wojenne, ucierpiała również placówka, prowadzona przez Siostry. Siostra Lucyna Wajda pisze, że konieczna jest wymiana dachu i naprawa posadzki, aby dzieci mogły się uczyć w cywilizowanych warunkach. Na ten cel Dzieło Pomocy Misjom Ad Gentes w Polsce postanowiło przeznaczyć środki zebrane w ramach konkursu przeprowadzonego w szkołach. Postanowiliśmy pomóc i my.

Na początku Wolontariusze z naszej szkoły przygotowali akcję informacyjną dla społeczności szkolnej. Uczniowie własnoręcznie wykonali ulotki i roznosili je do najmłodszych klas 0-3.

Przez trzy dni podawaliśmy ogłoszenie przez szkolny radiowęzeł. A przez następny tydzień Wolontariusze chodzili po klasach i zbierali fundusze oraz przybory szkolne jako pomoc dla „Kolegów z Misji”.

Udało nam się zebrać łącznie 1117,89 PLN.

Dzieci ofiarowywały też zeszyty, bloki, przybory szkolne, kredki, kolorowanki. Z zebranych darów spakowaliśmy paczkę, dołączając list z pozdrowieniami i słodyczami dla Sióstr i Dzieci z Kikaikelaki. Paczkę, która ważyła ponad 11 kg, wysłaliśmy Pocztą do Kamerunu.

Zdjęcia>>

BARDZO DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM, KTÓRZY OKAZALI SZLACHETNE SERCA!

Ks. Mariusz Kruk

OGÓLNOPOLSKI PROJEKT „OKOPOWE ŚWIECE DLA ŻOŁNIERZY Z UKRAINY”

świeceZapraszamy chętnych uczniów z naszej szkoły do udziału w Ogólnopolskim Projekcie „Okopowe świece dla żołnierzy z Ukrainy”. Zbieramy: parafinę, wosk lub gotowe świece oraz umyte puszki spożywcze 400 g lub mniejsze. Wymienione produkty można składać do biblioteki szkolnej lub do pudełek ustawionych przy wejściu do szkoły od strony szatni. Uczniowie biorący udział w Akcji otrzymają pochwały do dziennika. Akcja trwa do dnia 31 marca 2023 r.

Dorota Nowak
Beata Jęczeń
Monika Plewik
Urszula Widelska
Ks. Mariusz Kruk

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego. Zostało ono ustanowione przez UNESCO w 1999 r. dla upamiętnienia wydarzeń, do których doszło w 1952 r. w Bangladeszu (zginęło wówczas pięciu studentów domagających się nadania ich językowi rodzimemu – bengalskiemu – statusu języka urzędowego). Data ta ma nie tylko upamiętniać przywołane wydarzenia, ale także przypominać o różnorodności językowej i uświadamiać, że język to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa kulturowego ludzkości.

Tego dnia uczniowie naszej szkoły wysłuchali audycji radiowej, mogli również zapoznać się z gazetką dotyczącą tego wydarzenia. Natomiast kl. VII „a” wykonywała zadania w aplikacji Kahoot przygotowane przez studentów Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Celem gry było kształtowanie świadomości językowej uczniów, popularyzacja wiedzy na temat języka ojczystego oraz uwrażliwianie na poprawne posługiwanie się polszczyzną. 

Zdjęcia>>

Paulina Pańko

ŚWIATOWY DZIEŃ KOTA W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

„Kot jest magicznym stworzeniem…

Im więcej go głaszczesz,

Tym dłużej oboje żyjecie.”

Lokiandari

17 lutego obchodzimy Światowy Dzień Kota. W tym dniu uczniowie klasy II „a” wzięli udział w tematycznych zajęciach bibliotecznych. Drugoklasiści wzorowo przygotowali się do spotkania i już wcześniej wykonali opaski na głowę z „kotkiem”. W sali lekcyjnej została przygotowana dekoracja oraz biblioteczna wystawka książek związana z kotkami. W czasie zajęć uczniowie obejrzeli filmik edukacyjny pt.: „Kamlotki”, na podstawie którego poznali ciekawe rasy kotów, historię kota domowego oraz kocie zmysły. Słuchali także brzmienia słowa „kot” w kilku językach obcych oraz dowiedzieli się, jak prawidłowo opiekować się pupilami. Oprócz tego wzięli udział w ćwiczeniach czytelniczych - czytając fragmenty książki pt.: „Kotki z płotka”. Najciekawszą jednak częścią zajęć okazała się zabawa, polegająca na odgadnięciu na podstawie węchu, z zasłoniętymi oczami, nazw napojów lub potraw, które lubią kotki pić i jeść. Uczniowie pracowali również w grupach: jedni układali „kocie” puzzle, inni zaś wykonywali pracę plastyczną z papierowego talerzyka – wycinanie elementów ciała kota oraz przyklejenie ich we właściwych miejscach.

Podsumowaniem zajęć bibliotecznych było wręczenie uczniom za aktywność zakładek do książek oraz Karty Czytelnika, która promuje czytelnictwo poprzez codzienne czytanie przez miesiąc dowolnej książki i pokolorowanie jednego kotka z obrazka. Wykonane zadanie domowe ma potwierdzić rodzic swoim podpisem. Panie bibliotekarki czekają na uczniów klasy II „a” z uzupełnionymi Kartami Czytelnika.

Ponadto, dzieci z młodszych klas: 0 „a”, 0 „b”, 0 „c”, I „b”, I „c”, I „d” , II „a” oraz II „b” mieli niebywałą okazję wykonać pamiątkowe zdjęcie w bibliotecznej „kociej” fotobudce.  

Dzień 17 lutego był dla uczniów bardzo radosny, ponieważ wszyscy jednomyślnie są zgodni z tym, że koty są ich ulubieńcami.

Zdjęcia>>

Dorota Nowak
Anna Marcewicz
Wychowawcy klas 0-II

Podkategorie